فروشگاه دخترانه

 
 
خودروي ژيان هم كلاسيك شد
|

خودروي ژيان هم كلاسيك شد

برترين‌ها: برخي خودرو‌ها درگذر زمان و با توجه به همه‌گيري آن در برهه‌هايي از زمان گذشته، مجدد مورد توجه برخي كلكسيونر‌ها قرار مي‌گيرد. قطعا در اطرافتان ديده ايد و يا ممكن است شما جز آن دسته افرادي باشيد كه علاقه‌مند به ماشين كلاسيك و خودرو‌هاي قديمي هستيد، اما خريد ماشين كلاسيك شايد در ظاهر كار عاقلانه‌اي نباشد

دلايل منطقي زيادي وجود دارد كه از اين كار صرف نظر كنيد. شايد اگر اين ماشين‌ها از كيفيت بالايي برخوردار بودند، هنوز توليد آنان ادامه داشت و يا، بهتر نيست هزينه را صرف خريد ماشين جديدي بكنيد كه از لحاظ كيفيت و كارايي مقرون به صرفه‌تر است؟

پس دليل پرطرفدار بودن خودرو‌هاي كلاسيك چيست؟

طراحي بي نظير و منحصر به فرد ماشين كلاسيك شايد اولين نكته‌اي باشد كه مي‌تواند هرفردي را جذب اين خودرو‌هاي قديمي كند. دقت و ظرافت در طراحي كه همگي به صورت دستي و با مداد صورت گرفته است، اثري را خلق كرده كه نشان دهنده ذوق و سليقه خالق آن است كه در پيشرفته‌ترين ماشين‌هاي امروزي هم نمي‌توان آن را يافت. اين طراحي دستي باعث شده بود كه تنوع ماشين‌ها به شدت زياد شود و كمترين شباهتي بين دو ماشين وجود نداشته باشد.

طيف رنگ گسترده مورد استفاده در اين ماشين ها، يكي ديگر از دلايل محبوبيت ماشين كلاسيك است. برخلاف آنچه امروزه، در خيابان‌ها و ماشين‌هاي امروزي مي‌بينيم، استفاده از رنگ‌هاي متنوع در خودرو‌هاي كلاسيك جز مشخصه‌هاي بارز آنان بوده است.

توليد محدود و استفاده كمتر از ابزار صنعتي و تكنولوژي در ماشين و قطعات ماشين كلاسيك اين فرصت را به علاقه مندان مي‌دهد، كه بتوانند از نزديك اجزا و كاركرد ماشين را تجربه و لمس كنند.

قدرت موتور اين ماشين‌ها قابل مقايسه با ماشين‌هاي امروزي نيست. امروزه به علت بهينه سازي در مصرف سوخت و انرژي قدرت موتور به شدت پايين آمده است، اما يكي از دلايلي كه محبوبيت ماشين كلاسيك را زياد مي‌كند همين قدرت بالاي موتور و توان خروجي و قابليت تقويت آن‌ها است. همه ساله در سراسر دنيا مسابقاتي به نام Drag Racing برگزار مي‌شود كه طرفداران بي شماري دارد و درآن ماشين‌هاي كلاسيك با موتور‌هاي تقويت شده به رقابت مي‌پردازند.

ماشين كلاسيك، بخشي از تاريخ را تشكيل مي‌دهد، حس نوستالژي و حوادث تاريخي كه در دل يك خودروي كلاسيك و قديمي وجود دارد، ارزش آن را چند برابر مي‌كند.

اكنون گويا خودروي ژيان هم به صف خودروهاي كلاسيك پيوسته است. ژيان در واقع رقيب پيكان بود كه در ايران‌خودرو توليد مي‌شد. در اولين عرضه در ايران ژيان به قيمت ۱۲هزار تومان به فروش رفت، درحالي‌كه پيكان ۱۷هزار تومان بود.

توليد اين خودرو در اواخر دهه ۱۳۴۰ شمسي در شركت سهامي سيتروئن ايران (سايپاي كنوني) آغاز شد. ژيان در ايران براي خانواده‌هاي كم‌بضاعت‌تر توليد مي‌شد و اگر كسي امكان مالي بيشتري داشت به سمت خريد پيكان مي‌رفت چرا كه هل دادن ژيان در سربالايي‌ها كار آساني نبود.


مشخصات فني خودروي ژيان

  • حجم موتور: ۶۰۲ سي‌سي هواخنك، ۲ سيلندر و ۴ زمانه
  • قدرت موتور: معادل ۳۵ اسب بخار در دور موتور ۵۷۵۰
  • بيشترين سرعت: ۱۱۸ كيلومتر در ساعت
  • وزن: معادل ۵۷۰ كيلوگرم
  • مصرف بنزين: حدود ۵ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر و حدود ۳۰ ليتر سوخت را نيز قادر است حمل نمايد
  • گيربكس: ۴ دنده در جلو و يكي عقب
  • انتقال حركت: ديفرانسيل جلو است و ترمزدستي نيز بر روي چرخ‌هاي جلو تعبيه شده است.
  • سيستم تعليق: تعليق Suspention اين خودرو به‌صورت دو استوانه است كه در زير خودرو تعبيه شده است و نسبت به زمان خود بي‌نظير است.

درباره ژيان ۱۱۰ميليوني

اكنون كه خودروي ژيان هم به صف خودرو‌هاي كلاسيك پيوست مالك اين خودرو آگهي اين ژيان را در حساب كاربري‌اش در اينستاگرام با قيمت ۱۱۰ ميليون تومان براي فروش گذاشته است.

تجهيزات ذخيره‌سازي اطلاعات
دوربين فيلم برداري
دوربين عكاسي
لوازم جانبي لپ تاپ
لپ تاپ و الترابوك
تلفن
ساعت و مچ بند هوشمند
تبلت
پرينتر
پرينتر سه بعدي
لوازم جانبي پرينتر
كتاب‌خوان و كاغذ ديجيتالي
رهياب ماهواره‌اي
ميكروسكوپ و ذره بين
تلسكوپ
موبايل
صوتي و تصويري
كابل و تبديل

قيمت خودرو‌هاي كلاسيك چگونه تعيين مي‌شود؟

قيمت خودرو‌هاي كلاسيك به سال و تميزي خودرو بستگي دارد؛ مثلاً خودرويي كه رنگش فابريك است، آفتاب خورده نباشد و تودوزي‌اش سالم باشد، فرق دارد. خودرويي كه قطعاتش اورجينال است، با خودرويي كه قطعات آن تعويض شده، فرق مي‌كند. حدود يك دهه پيش، ارزش خودرو‌هاي كلاسيك به اندازه‌اي پايين بود كه مالك‌ها آن‌ها را به نحوي قيمت‌گذاري مي‌كردند كه صرفاً از سر خود باز كنند. با گذر زمان و تغيير فرهنگ جامعه، با آگاهي بيشتر از ويژگي‌هاي منحصربه‌فرد خودرو‌ها و فعاليت‌هاي كميته كلاسيك فدراسيون موتورسواري و اتومبيلراني در راستاي ترويج فرهنگ صحيح نگهداري از اين خودروها، قيمت آن‌ها به سرعت افزايش يافت و تنها طي يك‌دهه در برخي موارد تا بيش از ۱۰ برابر بالا رفت

اين روز‌ها تب خريدوفروش اين خودرو‌ها حسابي داغ شده است، البته اين خودرو‌ها هزينه‌هاي سنگيني روي دست صاحبان خود مي‌گذارد، اما تعداد كساني كه دنبال خريد اين خودرو هستند، اين روز‌ها نسبت به گذشته بيشتر شده است.


٤٠‌هزار دلار قيمت موتور يك خودرو كلاسيك

يكي ديگر از مشكلاتي كه باعث مي‌شود تعمير و نگهداري خودرو‌هاي قديمي و كلاسيك معمولاً به سختي انجام شود، مشكلات در تأمين قطعات يدكي آنهاست. قطعات خودرو‌هاي كلاسيك در داخل ايران وجود ندارد و مجبوريد به صورت اينترنتي از كشور‌هاي مبدأ آن يعني آلمان و آمريكا و فرانسه سفارش دهيد تا بتوانيد خودروي خود را تعمير كنيد. خريدن يك موتور خودروي قديمي آمريكايي بين ٣٠ تا ٤٠‌هزار دلار براي شما آب مي‌خورد. با اين پول خيلي راحت مي‌توانيد يك خودروي صفر بخريد، اما علاقه به اين خودرو‌ها به عنوان يك ميراث ملي مانع اين كار مي‌شود.


دستمزد تعميركار آنتيك‌ها ٣برابر لوكس‌ها

تعميركاراني كه تخصص لازم براي تعمير خودرو‌هاي آنتيك و كلاسيك را داشته باشند، خيلي محدود است. به همين دليل دستمزدي كه بابت تعمير از صاحب خودرو طلب مي‌كنند، ٣برابر خودرو‌هاي معمولي و حتي لوكس است. مردم روي خودرو‌هاي جديد هيچ وسواسي به خرج نمي‌دهند و خيلي راحت تن به تعويض قطعات مي‌دهند، اما اورجينال بودن در خودرو‌هاي كلاسيك مهم است و كسي كه ارزش آن‌ها را بداند، به اين راحتي حاضر به تعويض در و كاپوت و سپر و حتي قطعه‌هاي آن نمي‌شود.

٢٠٠ تا ٣٠٠‌ميليون تومان هزينه بازسازي يك خودرو

بازسازي با تعميرات فرق مي‌كند و با مطالعه و دقت بايد انجام شود و اعمال سليقه در آن معنايي ندارد و بايد خودرو را به صورت اورجينال درآورد. بازسازي خودرو واقعاً گران تمام مي‌شود و كارگران نيز دستمزد زيادي دريافت مي‌كنند. گاهي بازسازي يك خودروي كلاسيك ٢٠٠ تا ٣٠٠‌ميليون تومان خرج روي دست صاحب آن مي‌گذارد.

همچنين از آنجايي كه ممكن است خودروي كلاسيك به دليل نبود قطعه، مدت زمان بيشتري در تعميرگاه معطل شود، تعميركار‌ها از قبول اين چنين خودرو‌هايي سر باز مي‌زنند؛ خصوصاً كه رسم بر اين است مالكان خودرو‌هاي قديمي نيز، خود لوازم فروش خاصي را سراغ دارند كه قطعات مورد نياز خود را از او تهيه مي‌كنند و از خريدن قطعه از لوازم‌فروش‌هاي ديگر خودداري خواهند كرد. اين قضيه مي‌تواند زمان مورد نياز براي تأمين قطعه را افزايش دهد. همچنين با اين كه امروزه انواع آچار و ادوات لازم براي بازكردن قسمت‌هاي مختلف يك خودرو در هر تعميرگاهي پيدا مي‌شود، اما اصطلاحاً بددست‌بودن يا همان سخت بازشدن برخي از قطعات و تعمير بعضي از خودرو‌ها باعث مي‌شود تا تعدادي از تعميركاران و مكانيك‌ها از دست‌زدن به يك خودرو خودداري كنند كه در رأس آن‌ها بايد از خودرو‌هاي آمريكايي، آلماني و انگليسي نام ببريم. ضمن اين كه برخي تفاوت‌ها مثل نوع پيچ‌ها كه به اسم رزوه آلماني، رزوه آمريكايي و ژاپني و گام رزوه پيچ‌ها كه ممكن است درشت و كوچك باشد و… باعث مي‌شود تا مكانيك‌ها از بابت اين كه ممكن است در تأمين برخي از اين موارد لازم به مشكل برخورد كنند، از پذيرش اين خودرو‌ها خودداري مي‌كنند و به نوعي از اين كه بعداً به دردسر بيفتند، دوري خواهند كرد.


چه كساني طرفدار‌هاي خودرو‌هاي كلاسيك هستند؟

قديم بيشتر كساني كه از اين خودرو‌ها خاطره داشتند، به آن‌ها علاقه نشان مي‌دادند، اما حالا گويا جوان‌ها طرفدار‌هاي پروپاقرص اين خودرو‌ها هستند و عروس و داماد‌هاي زيادي هم سراغ اجاره اين خوردوها مي‌روند. چهره‌هاي سياسي، ورزشي و هنري از جمله كارگردان‌ها نيز از ديگر طرفداران اين خودرو‌ها هستند


خودرو‌هاي كلاسيك پرطرفدار كدامند؟

كاديلاك و فورد موستانگ آمريكايي و مرسدس بنز آلماني را مي‌توان پرطرفدارترين خودرو‌هاي كلاسيك در بازار دانست كه طرفدارانش حاضرند ميليارد‌ها تومان براي خريد آن پول پرداخت كنند. پدر خودروي كلاسيك ايران مي‌گويد: خريد و فروش خودرو‌هاي آنتيك با عمر بالاي ٥٠‌سال با قيمت‌هاي افسانه‌اي انجام مي‌شود.

پاورپوينت دانش آموزي
مقاله و تحقيق دانشجويي
پاورپوينت علمي
سي ان سي و پرينتر سه بعدي و ليزر
گرافيگ
متفرقه
معماري
كتاب
طرح توجيهي و كارآفريني


:: ات مرتبط:

:: برچسب‌ها:
نویسنده : girlstore
تاریخ : 1399/10/1 
زمان : ۰۴
[ ]